Rätt rekrytering

Rekrytering för dig som ska rekrytera själv eller vill hålla koll på din rekryteringskonsult.

Platsannons

5.2. Några tips innan du går vidare och gör en platsannons:

• När du skapar en platsannons ska du söka samma känsla som har när du gör en annons för en produkt du vill sälja. Du utgår ifrån att en viss typ av kund ska känna sig speciellt tilltalad av annonsen. Det betyder att din grundinställning måste vara att kandidaten är en kund, du marknadsför en produkt och annonsen är lyckad om det visar sig att du får många svar från den kundgrupp du riktat dig till.

• I det dåliga exemplet börjar du med att ställa ett antal otydliga krav till en otydlig kundgrupp. Dessutom ställer du krav på ett sätt som visar att du vill ha saker av din medarbetare, men att du inte behöver tala om vad du ska ge tillbaka. De flesta bra kandidater har redan en anställning och är inte intresserade av att byta jobb på dåliga villkor. Om rätt tillfälle dyker upp kan de istället tänka över saken.

• Tänk på att berätta om karriärmöjligheter, om att du erbjuder utveckling och om kandidatens möjligheter att få betydelse för företaget. Men skriv det inte bara rakt upp och ner, berätta i detalj hur det ska gå till och vad det verkligen betyder. Det är stor skillnad på att skriva: ”du blir en viktig kugge i vårt maskineri” och ”du får försäljningsansvar för vårt viktigaste sortiment”.

• Tänk på att ge din annons identitet. Stick ut hakan och visa hur du skiljer dig åt från de andra företagen som annonserar. Traditionella annonser är otydliga och lockar oftast bara den som inte har jobb eller den som inte vet vad han vill. Principen är att ”som du sår får du skörda”.

• Tänk på att se kandidaterna som kunder, inte säljare. Tro inte att du sitter med alla kort på handen. Jämför gärna din annons med annan reklam. Bra reklam talar om för en kund vad denne vinner på att köpa. Med traditionella platsannonser är det tvärtom. Föreställ dig att du skulle göra reklam för godis genom att sätta ut en beskrivning på målgruppen: ”Du är 7 år, är glad och gillar att leka med jämnåriga." Vad handlar det om? Vad får jag ut av att svara?

Rekrytering hem   info@rekryteraratt.se
 



HEM

1. Vad kostar rekrytering?

2. Vilka metoder fungerar?

3. Om psykologiska tester

4. Analys och arbetsbeskrivning

5. Platsannonser som syns
Platsannons för rätt kandidat
Tips för platsannonser
En säljande platsannons
Exempel på platsannons
Annonsera där det märks
Håll ögonen öppna
Nå ut med liten budget

6. Gallring och bedömning

7. Telefonintervjuer spar tid

8. Inför anställningsintervjuerna

9. Genomför anställningsintervju

10. Panelintervju och uppgifter

11. Riktiga referenser

12. Bedömning och beslut

13. Förhandling och avslut

14. Rekrytering, lagar och avtal

15. Rekrytering och utvärdering

16. Introduktion

17. Tänka strategiskt

Frågor till anställningsintervjun