Rätt rekrytering

Rekrytering för dig som ska rekrytera själv eller vill hålla koll på din rekryteringskonsult.

Platsannons

5.5. Platsannonsera där det märks

Steg för steg går du vidare med din rekrytering. Varje steg har sin betydelse för att slutresultatet skall bli bra. En bra arbetsanalys har blivit en bra arbetsbeskrivning och en bra platsannons. Men det räcker förstås inte med att skriva en annons. Du måste också placera den där den syns och där dina drömkandidater har förutsättningar att se den. Det är, precis som i så många andra steg i en rekrytering, avgörande att du lyckas. Syns inte annonsen får du inga sökande.

Men det handlar också om att agera på andra vägar än de traditionella. Du behöver inte bara sätta ut en annons i en tidning för att du alltid har gjort det förr. En bra annonsplats är den som ger resultat. En dålig är en engångshändelse. Tänk på samma sätt som när du marknadsför dina produkter. Det finns andra sätt som kan vara effektivare för dig. Dessutom kan du spara pengar på att göra det smartare.

Arbetsförmedlingen

Arbetsförmedlingens hemsida är Sveriges överlägset största platsbank och dessutom gratis. Den är anslagsfinansierad och rikstäckande med cirka en halv miljon dagliga besökare. Som arbetsgivare kan du annonsera, aktivt söka bland dem som är registrerade eller lägga in en bevakning. Det senare kan du göra även när du inte söker någon. Du vet aldrig, du kanske hittar den perfekta kandidaten mitt emellan två rekryteringar. Med viss risk för att vissa högt kvalificerade kandidater inte använder platsbanken eller lägger in sitt CV, kan du ändå vara säker på att det rör sig om ett prisvärt komplement till vad du gör i övrigt.

Privata förmedlingar

Bland dessa återfinner du Proffice, Manpower, Adecco, Mercuri och många, många fler. Det finns en mängd små och stora aktörer på en marknad där det räcker med att ha en CV-databas för att kalla sig rekryterare. Flera av företagen erbjuder allt från rekryteringshjälp, headhunting, platsbank, outsourcing, outplacement till olika kurser. Hjälp finns med andra ord att få, men får räkna med att betala för det. Ett komplett rekryteringspaket kostar runt ca 30-40 % av den nya medarbetarens årslön.

Dagspress

DN har 950 000 läsare per dag, men det betyder ju inte att du når så många kandidater. Det är mycket osäkert hur många av dem du söker som verkligen läser just din. Annonser är alltid passiva och du kan inte räkna med bättre svarsfrekvens än när du annonserar för dina produkter i vanliga fall. Om du söker en viss typ av kvalificerad arbetskraft är det kanske inte heller rätt plats. En viktig faktor är den statusen tidningens jobbsökarsidor har. Olika yrkesgrupper har säkert olika syn på det. Ett alternativ till de stora dagstidningarna är de mindre lokaltidningarna. Den som långpendlar vill kanske få närmare till jobbet.

Fackpress

Alla branscher har tidningar som rapporterar om det som händer just där. Söker du t.ex. IT-tekniker är det rimligt att annonsera i Computer Sweden eller IT-branschen. Men det finns också anledning att titta på tidningar där du vet att det finns en hög koncentration av läsare med rätt profil. Vem vet? Kalle Anka kanske är alla erfarna politikers favorittidning. Vad du än väljer, utgå alltid från vilka läsare tidningen verkligen har och inte vilka läsare tidningen vill ha.

Internet

Internet betyder egentligen detsamma som alla övriga – fast på nätet. Arbetsförmedlingen, privata förmedlingar, dagspress, fackpress, skolor och formella nätverk finns där. Vad du kan lägga till är dig själv plus några få förmedlare som bara finns på internet. Viktigt att tänka på är att kvalitén inte avgörs av om förmedlaren finns på internet eller ej, utan hur många intressanta besökare den har. Det finns en stor nackdel med internetförmedlarens databas. Den sökande kan lägga in en bevakning bara för att se om det händer något. Det kan bli dyrt för dig eftersom du kanske betalar för att få kontakta en intressant kandidat, men finner smickrad person utan intresse för att byta jobb. En fördel är just att du kan hitta sökanden som lagt in passiva bevakningar för att se om det dyker upp något. Där har du ett extra skäl för att göra attraktiva annonser. Glöm inte din egen hemsida. Ett billigt sätt för dig att publicera din annons. Om någon tittar där, det vill säga.

Skolor och universitet

Universitet, högskolor, yrkesskolor och andra utbildningsinstitut är fulla av potentiella kandidater. Många av dem ordnar egna jobb-mässor och andra evenemang med syfte att knyta kontakter mellan företag och ambitiösa studenter. Du för din del kan bjuda in studenter att skriva uppsatser eller praktikarbeta hos dig. Efter en periods praktik är det viktigt att du kommer ihåg att anställa enligt samma noggranna mönster som du skulle ha gjort med en utomstående kandidat. Ta reda på vilken status skolan du bearbetar har. Nu för tiden finns det många lättförtjänta högskolepoäng att hämta för dem som vill. Du kan slutligen också undersöka studenternas egna tidningar och webbplatser. Där kan du säkert hitta ett och annat prisvärt annonseringsalternativ.

Formella nätverk

Alla yrkesgrupper i Sverige har någon form av gemensamt branschförbund. Och de har i sin tur alltid någon typ av tidning som de skickar ut. Undersök saken och se om du hittar en förening för den yrkesgrupp du söker. Var bara beredd på att tidningen inte kommer ut så ofta. Andra formella nätverk med utvecklad kommunikation mellan medlemmarna är idrottsföreningar och fackförbund. Fackförbunden och branschförbunden kan tänkas ha ett aktivt intresse av att annonsera lediga jobb till sina medlemmar. Om inte annat så är det ett bra argument när du skall förhandla priset.

Privata nätverk

Du kan se till att alla i din närhet får veta att du söker nya medarbetare. Du kanske hittar en lämplig kandidat genom dina affärsbekanta, samarbetspartners, leverantörer, kunder, personliga vänner, grannar, studiekamrater eller liknande. Annonsen du har gjort kan användas extra förtjänstfullt i dessa sammanhang eftersom den då hjälper dig att vara tydlig med vilka kvalifikationer som gäller – för alla. Du kan också uppmuntra dina medarbetare att hitta nya medarbetare. Tänk i så fall på att låta alla veta att du inte tänker dra ner på standarden bara.

Searchkonsulter/headhunters

Störst nytta av så kallade searchkonsulter har du när du vill kontakta kandidater som inte aktivt söker arbete. En nackdel är att det blir för lätt för kandidaten att säga ja på grund av att han blir smickrad. Hittar du någon den här vägen är det därför extra viktigt att klargöra om kandidatens motivation är helt äkta. Det är ibland bra att du kan vara anonym utåt med att du söker personal. Ingen får veta vad som pågår förutom du. Det spar också tid, liksom alltid när du väljer att betala istället för att göra själv. Ta reda på hur stora resurser och vilka färdiga kanaler konsulten har. Om de är tillräckligt stora att betala för. Om du behöver en medarbetare som gör en stabil insats och inget mer klarar du dig nog utan. Annars kan det allmänt vara så att vid rekrytering av högt kvalificerad arbetskraft, att de bästa ofta förväntar sig att bli kontaktade just genom en professionell konsult.

Internt

Om ditt företag är tillräckligt stort har du all anledning att söka internt. Bra planering med den arbetskraft som finns närmast till hands kan lösa många rekryteringsproblem och sända rätt signaler till övriga anställda. Ett tips är att du alltid gör den typen av befordringar till något frivilligt, högtidligt och uppmärksammat. Risken är annars att du varken får med dig medarbetaren eller övrig personal på förändringen. Gör heller aldrig avkall på tillämpningen av samma principer som vid extern rekrytering. Att komma inifrån får inte betyda hjälp att få överkvalificerade arbetsuppgifter.

Rekrytering hem   info@rekryteraratt.se
 



HEM

1. Vad kostar rekrytering?

2. Vilka metoder fungerar?

3. Om psykologiska tester

4. Analys och arbetsbeskrivning

5. Platsannonser som syns
Platsannons för rätt kandidat
Tips för platsannonser
En säljande platsannons
Exempel på platsannons
Annonsera där det märks
Håll ögonen öppna
Nå ut med liten budget

6. Gallring och bedömning

7. Telefonintervjuer spar tid

8. Inför anställningsintervjuerna

9. Genomför anställningsintervju

10. Panelintervju och uppgifter

11. Riktiga referenser

12. Bedömning och beslut

13. Förhandling och avslut

14. Rekrytering, lagar och avtal

15. Rekrytering och utvärdering

16. Introduktion

17. Tänka strategiskt

Frågor till anställningsintervjun