Rätt rekrytering
Rekrytering för dig som ska rekrytera själv eller vill hålla koll på din rekryteringskonsult.

Lönar det sig att nyanställa?

1.5. Bra att tänka på innan du går vidare:

• Frågan tål att upprepas – Behöver du verkligen nyanställa? Gör det inte med automatik bara för att någon har slutat. Du kanske klarar dig med det du redan har. Om du ändå bestämmer dig för att anställa så glöm inte att du har ett gyllene tillfälle att omorganisera. Den nya medarbetaren behöver inte vara på pricken lik den du sett sluta.

• Glöm inte att olika arbetsuppgifter kräver olika kvalificerade medarbetare och därmed olika stora rekryteringsinsatser. Du behöver inte lägga ner samma insats för att hitta en truckförare som när du söker en ny ekonomichef. Självklart är det lättare att avgöra om du har en bra personalekonomisk kalkyl att luta dig mot. Du ska få tillbaka de pengar du investerar, men glöm inte riskerna med de kostnader som kan komma av en alltför billig rekrytering.

• Du kan också göra en utvärdering där du ställer rekryteringskostnaden mot den prestationsnivå du vill att medarbetaren ska ha. Noggrannhet vid rekryteringen kostar mer, men kan också ge dig en medarbetare med högre prestation. Ställ dig själv frågan vad det är värt att hitta en medarbetare som presterar 120 %, jämfört med normala 100 %.

• Samma fråga du ställde dig ovan kan du ställa dig när det gäller att undvika att anställa en mindre duglig medarbetare (70 %) jämfört mot en normalbra (100 %). Vad är det värt att undvika ett bottennapp?

• Ytterligare en liknande fråga är vad det är värt för dig att hitta någon som stannar länge. Rekryteringen handlar ju inte bara om att hitta den som kan göra arbetet med en 120 % prestation, utan också att han stannar tillräckligt. Annars hinner din investering inte bli lönsam, trots en fantastisk prestation.

• Den typen av företag du driver påverkar också vikten av att hitta rätt medarbetare. Generellt kan du tänka på att ju större mängd kunskap som finns hos dina medarbetare, desto viktigare blir det att hitta den rätta. Om din datachef plötsligt försvinner med alla kunskaper om nätverket, kan du få en lång period av trassel innan du återställt allt. Detsamma gäller för kundansvar och kontaktnät. Fel person kan orsaka stora skador genom att sprida en negativ bild utåt av ditt företag.

• Det finns en bra tumregel du kan tillämpa. Den säger att en bra medarbetare presterar dubbelt så mycket som en dålig. Det betyder att det bästa du kan göra när du rekryterar är att hålla en hög lägstanivå. Kanske är det rentav så att den bästa och mest lönsamma strategin går ut på att just undvika de sämsta medarbetarna.

Rekrytering hem   info@rekryteraratt.se
 



HEM

1. Vad kostar det?
En miljon anställningar om året
Behöver du anställa?
Lönsamt tänka personalekonomi
Vem ska sköta rekryteringen?
Innan du går vidare
Lär dig värdera en befattning
Räkna ut vad det kostar

2. Vilka metoder fungerar?

3. Om psykologiska tester

4. Analys och arbetsbeskrivning

5. Platsannonser som syns

6. Gallring och bedömning

8. Inför anställningsintervjuerna

9. Genomför anställningsintervju

10. Panelintervju och uppgifter

11. Riktiga referenser

12. Bedömning och beslut

13. Förhandling och avslut

14. Rekrytering, lagar och avtal

15. Rekrytering och utvärdering

16. Introduktion

17. Tänka strategiskt

Frågor till anställningsintervjun